<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/"
	>

<channel>
	<title>SEM Archives - Olle Marketing AB</title>
	<atom:link href="https://ollemarketing.com/sv/nyheter/kategori/sem-sv/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>https://ollemarketing.com/sv/nyheter/kategori/sem-sv/</link>
	<description>SEO and Digital Marketing</description>
	<lastBuildDate>Tue, 24 Sep 2024 19:22:18 +0000</lastBuildDate>
	<language>sv-SE</language>
	<sy:updatePeriod>
	hourly	</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>
	1	</sy:updateFrequency>
	<generator>https://wordpress.org/?v=6.9.4</generator>

<image>
	<url>https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/cropped-Modifierad-scaled-1-32x32.jpg</url>
	<title>SEM Archives - Olle Marketing AB</title>
	<link>https://ollemarketing.com/sv/nyheter/kategori/sem-sv/</link>
	<width>32</width>
	<height>32</height>
</image> 
	<item>
		<title>Byggande av länkar</title>
		<link>https://ollemarketing.com/sv/uppbyggnad-av-lankar/</link>
					<comments>https://ollemarketing.com/sv/uppbyggnad-av-lankar/#respond</comments>
		
		<dc:creator><![CDATA[Olle]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 18 Feb 2023 12:45:51 +0000</pubDate>
				<category><![CDATA[Digital marketing]]></category>
		<category><![CDATA[SEM]]></category>
		<category><![CDATA[SEO]]></category>
		<guid isPermaLink="false">https://ollemarketing.com/uppbyggnad-av-lankar/</guid>

					<description><![CDATA[<p>Länkbyggande är avgörande för att förbättra din webbplats auktoritet och Google-ranking. Läs mer om dess betydelse och bästa praxis här.</p>
<p>The post <a href="https://ollemarketing.com/sv/uppbyggnad-av-lankar/">Byggande av länkar</a> appeared first on <a href="https://ollemarketing.com/sv/">Olle Marketing AB</a>.</p>
]]></description>
										<content:encoded><![CDATA[<div class="et_pb_section et_pb_section_0 et_section_regular" >
				
				
				
				
				
				
				<div class="et_pb_row et_pb_row_0">
				<div class="et_pb_column et_pb_column_4_4 et_pb_column_0  et_pb_css_mix_blend_mode_passthrough et-last-child">
				
				
				
				
				<div class="et_pb_module et_pb_text et_pb_text_0  et_pb_text_align_left et_pb_bg_layout_light">
				
				
				
				
				<div class="et_pb_text_inner"><p></p>
<h2 class="wp-block-heading">Öka antalet besökare till din hemsida!</h2>
<p></p>
<p>Den här bloggen förklarar kortfattat varför du bör överväga att lägga energi på att bygga länkar. <strong><a href="https://ollemarketing.com/sv/lankbyggande/">Läs den kompletta texten här!</a></strong></p>
<p></p>
<p>Om din webbplats är informativ och prioriterar besökaren och besökarens behov, intressen och syftet med att besöka din sida, desto mer populär kan din webb sajt bli.</p>
<p></p>
<p>Då är möjligheten större att andra som driver sina webbplatser att referera, dvs. länka till din sida där ditt budskap och innehåll finns. Ju fler som länkar på det här sättet, desto högre rankar Google din sida och desto fler besökare får din sida.</p>
<p></p>
<p>Det lönar sig mycket väl att arbeta med länkbyggande om man vill ha många besökare till sin webbplats. Men vad ska du göra för att optimera ditt arbete med länkbyggande? Den här artikeln tar upp alla viktiga saker du bör tänka på när det gäller länkbyggande.</p>
<p></p>
<p></p>
<figure class="wp-block-image size-large"><img fetchpriority="high" decoding="async" width="1024" height="741" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Pussel_en_person_50693552-1024x741.webp" alt="Tre olikfärgade pusselbitar som står vertikalt. En fjärde del byggs på av en animerad vit människofigur." class="wp-image-1477" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Pussel_en_person_50693552-980x709.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Pussel_en_person_50693552-480x348.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>
<p></p>
<p></p>
<h2 class="wp-block-heading">Vad du bör tänka på när du bygger länkar</h2>
<p></p>
<p></p>
<h3 class="wp-block-heading">Bra innehåll</h3>
<p></p>
<p>Ju bättre ditt innehåll är ur besökarens synvinkel, desto mer attraktiv blir din webbplats. Det optimala är om många webbplatser länkar till din sida och att webbplatser med hög rankning länkar till din sida.</p>
<p></p>
<p></p>
<figure class="wp-block-image size-large"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="688" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/domain-1024x688.jpg" alt="" class="wp-image-299315" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/domain-1024x688.jpg 1024w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/domain-980x658.jpg 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/domain-480x322.jpg 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p>Organisk trafik driver antalet domäner som skickar en länk till din sida; se bilden ovan, där förhållandet mellan organisk trafik och antalet domäner som länkar till en bra webbplats visas. Det innebär att ju fler som hittar till din sida, dvs. beroende på att ditt innehåll är informativt och givande, desto fler länkar får du till din webbplats.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<h3 class="wp-block-heading">Aktivt länkbyggande</h3>
<p></p>
<p></p>
<h4 class="wp-block-heading">länkjuice</h4>
<p></p>
<p>Med aktivt länkbyggande har du kontrollen. Du måste ta reda på vem du vill ha länkar från och arbeta för att uppnå det. Vid passivt länkbyggande har du ingen direkt kontroll över länkbyggandet, mer än att du skriver utmärkt innehåll.</p>
<p></p>
<p>De sidor som du vill länka till mig måste ha en hög länkkraft. Ju högre domänauktoritet en webbplats har, desto högre är dess länkstyrka. Det bästa är att vara länkad till webbplatser som har en hög rankningsfaktor på Google för att din webbplats ska rankas av Google.</p>
<p></p>
<p></p>
<h4 class="wp-block-heading">inkommande länkar</h4>
<p></p>
<p>Något du bör göra tidigt i ditt arbete med länkar är att ta reda på vilka länkar som pekar till din webbplats. På<a href="https://ahrefs.com/website-authority-checker"><strong> Ahref&#8217;s Authority Checker </strong></a>kan du se vilka som har hög rankningskraft, vilka som kan betraktas som skräppost och webbplatser du bör fixa så att de inte längre pekar på din webbplats.</p>
<p></p>
<p></p>
<h4 class="wp-block-heading">brutna länkar</h4>
<p></p>
<p>För att nå de personer du vill ha måste du också göra en reach-out-analys. Vilka är de, hur kommer man i kontakt med dem etc.? Ett sätt att nå dem är att bygga brutna länkar. Detta är när det finns en trasig länk på deras webbplats, dvs. du kommer ingenstans när du klickar på den. Sedan kan du kontakta webbägaren med den brutna länken och föreslå att han ersätter länkadressen med en länkadress som du äger.</p>
<p></p>
<p></p>
<h4 class="wp-block-heading">länkbygge genom bilder</h4>
<p></p>
<p>Du bör vara medveten om de möjligheter som ges när det gäller länkbyggande med bilder eller annat grafiskt material som du äger. Det skulle hjälpa om du licensierade dina bilder med<strong> <a href="https://creativecommons.org/">Kreativa Commons</a></strong>.</p>
<p></p>
<p>Om andra webbsidor använder ditt grafiska material måste du kräva att de länkar till din webbsida.</p>
<p></p>
<p>Med hjälp av <strong><a href="https://www.google.com/imghp?hl=EN">Google Image Search</a> </strong>kan du ta reda på vem som har tagit och använder dina bilder. Du måste då kräva att de länkar till din sida.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<figure class="wp-block-image size-large"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="322" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Google-image-1024x322.webp" alt="" class="wp-image-987497392" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Google-image-1024x322.webp 1024w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Google-image-980x308.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Google-image-480x151.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<h2 class="wp-block-heading">Andra saker att tänka på</h2>
<p></p>
<p>Överväg att kontakta webbplatser som nämner din webbplats men som ännu inte har länkat till den och be dem att länka till dig. Det är viktigt att bara länka till relevanta webbplatser, bloggar och annat relaterat innehåll som är i linje med ditt ämne och som kan intressera dina besökare.</p>
<p></p>
<p>Om du har sidor som inte längre är tillgängliga men som har inkommande länkar ska du se till att dessa länkar omdirigeras till en relevant sida på din webbplats. Undersök relevanta sidor och bloggar för att få insikt i vad din målgrupp vill veta och besvara deras frågor. Det är också viktigt att länka tillbaka till din webbplats.</p>
<p></p>
<p>När du skriver inlägg i andra forum och medier ska du inkludera länkar till din webbplats.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<h2 class="wp-block-heading">Slutsats</h2>
<p></p>
<p>Det finns ett dokumenterat samband mellan antalet inkommande länkar och den organiska trafiken till en webbplats.</p>
<p></p>
<p>Ju mer du arbetar med innehållet på din webbplats, desto mer attraktiv blir din webbplats. Andra webbplatser kommer att vilja länka till din sida, och ju högre länkstyrka dessa har, desto bättre för din webbplats.</p>
<p></p>
<p>Detta tar dock lång tid, så du måste vara ihärdig. Du måste arbeta hårt med din webbplatsmarknadsföring så att människor kommer att inse kvaliteten på ditt innehåll. Först då börjar de uppskatta vad du presenterar, och de börjar länka till din webbplats.</p>
<p></p></div>
			</div>
			</div>
				
				
				
				
			</div>
				
				
			</div><p>The post <a href="https://ollemarketing.com/sv/uppbyggnad-av-lankar/">Byggande av länkar</a> appeared first on <a href="https://ollemarketing.com/sv/">Olle Marketing AB</a>.</p>
]]></content:encoded>
					
					<wfw:commentRss>https://ollemarketing.com/sv/uppbyggnad-av-lankar/feed/</wfw:commentRss>
			<slash:comments>0</slash:comments>
		
		
			</item>
		<item>
		<title>YouTube video annonsering</title>
		<link>https://ollemarketing.com/sv/annonsering-av-youtube-video/</link>
		
		<dc:creator><![CDATA[Olle]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 17 Feb 2023 17:45:58 +0000</pubDate>
				<category><![CDATA[Digital marketing]]></category>
		<category><![CDATA[SEM]]></category>
		<category><![CDATA[Sociala medier]]></category>
		<guid isPermaLink="false">https://ollemarketing.com/annonsering-av-youtube-video/</guid>

					<description><![CDATA[<p>Lås upp kraften i YouTube-annonsering! Lär dig hur du effektivt når och engagerar din målgrupp med hjälp av våra experter på YouTube.</p>
<p>The post <a href="https://ollemarketing.com/sv/annonsering-av-youtube-video/">YouTube video annonsering</a> appeared first on <a href="https://ollemarketing.com/sv/">Olle Marketing AB</a>.</p>
]]></description>
										<content:encoded><![CDATA[<div class="et_pb_section et_pb_section_1 et_section_regular" >
				
				
				
				
				
				
				<div class="et_pb_row et_pb_row_1">
								<div class="et_pb_column et_pb_column_4_4 et_pb_column_1  et_pb_css_mix_blend_mode_passthrough et-last-child">
				
				
				
				
				<div class="et_pb_module et_pb_text et_pb_text_1  et_pb_text_align_left et_pb_bg_layout_light">
				
				
				
				
				<div class="et_pb_text_inner"><h2 class="wp-block-heading">YouTube är en effektiv marknadsföringskanal!</h2>



<p>Videoinnehåll är kraftfullt i marknadsföring och <a href="https://www.youtube.com/">   <strong>YouTube</strong> </a> är den mest använda plattformen för videoinnehåll. Varje dag tittar mer än två miljarder människor runt om i världen på en miljard timmar video och genererar flera miljarder visningar. YouTube är också den näst mest använda sociala medie kanalen efter Facebook.</p>



<p>YouTube är världens näst största sökmotor och ger stora möjligheter att nå ut till en global publik. Videoinnehåll växer och lockar till sig mest engagemang, och prognoser pekar på att över 80% av allt innehåll på Internet kommer att vara i mobilt format i mitten av 2023.</p>



<p>Med YouTube-annonsering kan du nå potentiella kunder och uppmuntra dem att vidta åtgärder när de tittar på eller söker efter videor på YouTube. Marknadsföring på YouTube, hanteras via <a href="https://ads.google.com/intl/sv_se/getstarted/?subid=se-sv-ha-aw-bk-c-bau!o3~CjwKCAiA9qKbBhAzEiwAS4yeDekGKCyqEqVaNijbvgBQpIre48d60RjVSbkxCmUwGLl9Miiqm4j2bRoC3OQQAvD_BwE~128687811744~kwd-14125240~12972306864~519341998790">
  <strong>Google Ads</strong>
</a>är ett sätt att annonsera videoinnehåll på YouTube eller i sökresultat så att du kan maximera dina besökares räckvidd.</p>



<p>Om du inte har börjat använda YouTube ännu i din marknadsföringstaktik, följer här är en översikt över vad du behöver veta och hur du börjar använda YouTube. <a href="https://ollemarketing.com/sv/annonsering-av-youtube-video/"><strong>Läs texten i sin helhet!</strong></a></p>



<p></p>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<figure class="wp-block-image aligncenter size-large is-resized"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="977" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/YouTube-ikon-3-1024x977.jpg" alt="" class="wp-image-299344" style="width:512px;height:489px" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/YouTube-ikon-3-980x935.jpg 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/YouTube-ikon-3-480x458.jpg 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<h2 class="wp-block-heading">Kom igång med YouTube</h2>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<h3 class="wp-block-heading">YouTube &#8211; Google-konto</h3>



<p>Du kommer att behöva ett <a href="https://support.google.com/youtube/answer/69961">   <strong>Google-konto</strong> </a> för att logga in på YouTube. Ett Google-konto fungerar i alla Google-produkter och om du tidigare har loggat in på någon Google-produkt har du redan ett konto hos Google.</p>



<p>Med ett Google-konto kan du använda många YouTube-funktioner, till exempel Gilla, Prenumerera, Titta senare och Titta historik.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Skapa din YouTube-kanal</h3>



<p>Om du inte skapar en kanal kommer du inte att ha en offentlig närvaro på YouTube. Din aktivitet är helt privat. Om du vill ladda upp dina egna videor, kommentera videor eller skapa spellistor kan du <a href="https://support.google.com/youtube/answer/1646861">
  <strong>skapa en YouTube-kanal</strong>
</a> när som helst.</p>



<p>Du kan titta på och gilla videor och prenumerera på kanaler med ett Google-konto. Men utan en YouTube-kanal har du inte en offentlig närvaro på YouTube. Även om du har ett Google-konto måste du skapa en YouTube-kanal för att ladda upp videor, kommentera eller skapa spellistor. Du kan skapa din kanal antingen på YouTube-webbplatsen eller på YouTube-mobilwebbplatsen.</p>



<p></p>



<h4 class="wp-block-heading">Youtube-kanal för företag</h4>



<p>Du kan ansluta din kanal till ett varumärkeskonto om du vill använda ett annat namn på YouTube än ditt Google-konto. <a href="https://support.google.com/accounts/answer/7001996">
  <strong>Läs mer om varumärkeskonton</strong>
</a>.</p>



<p></p>



<h4 class="wp-block-heading">mycket din youtube-kanal</h4>



<p>För att <a href="https://www.youtube.com/verify">   <strong>verifiera din kanal</strong> </a>blir <strong> du</strong> ombedd att ange ett telefonnummer. Google skickar dig en verifieringskod via SMS eller röstsamtal till det telefonnumret.</p>



<p>När du har verifierat ditt konto kan du bland annat:</p>



<ul class="wp-block-list">
<li><a href="https://support.google.com/youtube/answer/71673"><strong>Ladda upp videor som är längre än 15 minuter</strong></a><strong></strong></li>



<li><a href="https://support.google.com/youtube/answer/72431"><strong>Lägg till anpassade miniatyrbilder</strong></a><strong></strong></li>



<li><a href="https://support.google.com/youtube/answer/2474026?visit_id=637567565724127504-3156872266&amp;rd=1"><strong>Live streaming</strong></a></li>
</ul>



<p>Du kan också bli ombedd att verifiera ditt konto när du registrerar dig.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Konfigurera din videokampanj i Google Ads</h3>



<p>Du skapar en YouTube-kampanj via ditt <a href="https://ads.google.com/intl/sv_se/home/">
  <strong>Google Ads-konto</strong>
</a>. Om du inte har en sådan kan du enkelt installera den innan du fortsätter. När du har loggat in på Google Ads väljer du Campaigns i sidomenyn och klickar sedan på New Campaign. Du följer instruktionerna, sätter upp och konfigurerar din kampanj genom att fylla i olika begränsningar etc.</p>



<p>När du har identifierat din målgrupp och dess karaktär kan du välja att skapa en annonsgrupp, kombinerad annonsgrupp eller fördefinierade annonsgrupper i Google Ads.</p>



<p></p>



<h4 class="wp-block-heading">annonsspecifika inställningar för videoflöde</h4>



<p>När du konfigurerar din videokampanj måste du ange följande för din videofeedannons:</p>



<ul class="wp-block-list">
<li>En titel på videon (upp till 25 tecken lång)</li>



<li>Två rader med beskrivningstext (upp till 35 tecken per rad)</li>



<li>En videominiatyrbild &#8211; 4x-alternativet genereras automatiskt</li>
</ul>



<p>Om du föredrar att skapa en anpassad miniatyrbild kan du kontakta din Google Account Manager för att konfigurera detta.</p>



<p></p>



<h4 class="wp-block-heading">målsättningar</h4>



<p>Med YouTube-annonsering kan du ställa in mål och följa upp hur väl dina kampanjer uppfyllde dem. Dina insamlade data kan leda till insikter som är värdefulla för nästa kampanj.</p>



<p>Du bör länka dina YouTube-kampanjer till <a href="https://www.buzzlemedia.com/blogg/google-ads-guide/"><strong>Google Ads</strong></a> för att få djupare insikter i din kampanj, hur den presterar och vilka ändringar eller optimeringar som behöver göras.</p>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="614" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Piltavla-1024x614.webp" alt="" class="wp-image-1528" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Piltavla-980x588.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Piltavla-480x288.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Mätning av reklam &#8211; nyckeltal</h3>



<p>Nedan följer de nyckeltal som du måste vara medveten om i ditt Google Ads-konto och som ger dig användbar information.</p>



<p><strong>Medvetenhet</strong></p>



<ul class="wp-block-list">
<li>Intryck: hur många personer exponerades för din video (och miniatyrbild)?</li>



<li>Visningar: hur många tittade längre än 30 sekunder?</li>
</ul>



<p><strong>Överväganden</strong></p>



<ul class="wp-block-list">
<li>Visningsfrekvens: procentandel visningar jämfört med antalet visningar</li>



<li>Kostnad per klick: hur många personer som klickade på din annons</li>



<li>Tittartid: den totala tid som dina videoannonser visades, visas i sekunder</li>



<li>Klick: personer som klickade på din annons</li>



<li>Klickfrekvens: den procentandel som klickade på dina annonser</li>



<li>Förvärvade åtgärder: en YouTube-tittare engagerar sig i din YouTube-kanal efter att ha engagerat sig i en annons</li>
</ul>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Olika typer av YouTube-annonser</h2>



<h3 class="wp-block-heading">Instream-annonser &#8211; överhoppningsbara</h3>



<p>Denna typ av <strong>YouTube-annons</strong> spelas före en tittares valda video. Använd överhoppningsbara annonser när du har videoinnehåll som du vill marknadsföra före, under eller efter andra videor på YouTube.</p>



<p>Instream-annonser är lämpliga när du vill nå nya potentiella kunder, öka trafiken till din webbplats, stödja varumärkeskännedom och räckvidd samt öka försäljningen.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Instream ads &#8211; ingen överhoppningsbar</h3>



<p>Dessa annonser kan inte hoppas över av besökaren. De är max 15 sekunder långa och kan spelas före, under eller efter andra videor. Använd Instream-annonser som inte går att hoppa över när du har videoinnehåll som du vill marknadsföra före, under eller efter andra videor på YouTube och du vill att tittarna ska titta på hela videon.</p>



<p>Den här annonstypen är lämplig när du vill öka varumärkeskännedomen och räckvidden.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Videoannonser i flödet</h3>



<p>Video feed-annonser består av en miniatyrbild från din video och med mindre text. Den exakta storleken och utseendet på annonsen kan variera beroende på var den visas, men innehåller alltid en uppmaning att klicka för att se videon. Videon spelas sedan upp på watch page eller kanalens startsida på YouTubes startsida.</p>



<p>Du bör välja produkt och varumärke som kampanjmål för det här annonsformatet.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Bumper annons </h3>



<p>Bumper ads (svenska &#8221;stötfångar&#8221; annonser) har en längd på sex sekunder men kan också vara kortare. De spelas upp före, under eller efter en annan video. Denna annonstyp kan inte hoppas över av besökaren.</p>



<p>Du bör annonsera på YouTube genom stötfångarannonser när du vill stödja varumärkesmedvetenhet och räckvidd.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Annonser i masthead</h3>



<p>En video som används i en toppannons spelas automatiskt upp utan ljud i upp till på YouTube. Annonsformatet fungerar lite olika beroende på vilken enhet du använder.</p>



<p>Använd det här formatet när du vill öka medvetenheten om en ny produkt eller tjänst eller nå ut till en stor publik på kort tid.</p>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Förberedelser</h2>



<p>Innan du fortsätter med själva annonsen och ytterligare konfigurering av din kampanj finns det några saker du måste tänka på.  </p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Målsättning</h3>



<p>Innan du börjar fundera på att skapa själva annonsen bör du noga tänka igenom vad du vill ha ut av din annonskampanj, vem du vill nå och vad syftet med kampanjen är.</p>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large is-resized"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="698" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_505198602-1024x698.webp" alt="Vem är din målgrupp? Analys av kundprofiler är en viktig del av SEO-arbetet." class="wp-image-1526" style="width:768px;height:524px" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_505198602-980x668.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_505198602-480x327.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<p>Du kan t.ex. definiera demografi, målgrupps typer, språk och platser som du vill att kampanjen ska visas för. Det är också möjligt att bestämma för vilka sökord och ämnen din annons ska exponeras. Du kan också välja mellan olika typer av kampanjmål beroende på vad syftet med din annons är:</p>



<ul class="wp-block-list">
<li>Potentiella kunder</li>



<li>Försäljning</li>



<li>Trafik till webbplatsen</li>



<li>Beaktande av produkt och varumärke</li>



<li>Varumärkeskännedom och räckvidd  </li>
</ul>



<p>Om vi utgår från din målgrupp, vad är de intresserade av att titta på? Anpassa innehållet till tittarna och vad de konsumerar och gillar. Med hjälp av YouTubes eget analysverktyg <a href="https://support.google.com/youtube/answer/6085583?hl=sv">
  <strong>YouTube Analytics</strong>
</a>kan du själv observera tittarnas beteende och interaktioner.</p>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Innehåll</h2>



<p>Framgångsrik annonsering på YouTube kräver innehåll som engagerar, inspirerar, övertygar eller på annat sätt tillför ett verkligt värde för mottagaren.</p>



<p>Du väljer en rubrik som fångar målgruppens intresse och sedan skapar du en text som beskriver din tjänst eller produkt. Du måste också välja en miniatyrbild för din videoannons som kommer att vara startbilden innan de klickar på din annons. Du bestämmer sedan var dina besökare ska hamna när de klickar på din annons, en så kallad &#8221;call to action&#8221;.</p>



<p>Det är också möjligt att välja sökord där du vill att din annons ska visas och sedan kampanjmål beroende på om du vill öka varumärkeskännedomen, driva trafik till din webbplats eller påverka övervägandet av din produkt / tjänst.</p>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="438" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Stadsbrus_4_325092112-1024x438.webp" alt="Gående folkmassa på trottoaren. Analys av kundprofiler är en viktig del av SEO-arbetet. Skapandet av innehåll på webbplatsen underlättas av kunskap om kundprofilerna." class="wp-image-1503" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Stadsbrus_4_325092112-980x419.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Stadsbrus_4_325092112-480x205.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Strategi för budgivning</h2>



<p>Annonsering på YouTube är inte gratis. Det pris du måste betala för att annonsera på YouTube beror på den budstrategi och betalningsmodell du väljer:</p>



<p>Du måste därför välja en budgivningsstrategi som passar din budget. Det finns sex olika strategier att välja mellan. <a href="https://triggerbee.com/sv/blogg/annonsering-pa-youtube/"><strong>Läs mer om budgivningsstrategier</strong> här</a>.</p>



<ul class="wp-block-list">
<li>Högsta kostnad per visning CPV</li>



<li>Högsta kostnad per tusen CPM</li>



<li>CPM för visningsbarhet</li>



<li>Mål CPM</li>



<li>Mål CPA Kostnad per förvärv</li>



<li>Maximera konverteringarna</li>
</ul>



<p>Din kampanjbudget styrs alltså av kostnaden för de olika annonsformaten och deras tillhörande budstrategier och betalningsmodeller.</p>



<p>Det som är bra är att du inte behöver en stor budget för att komma igång. Du sätter själv gränserna och kan bestämma över din annonsbudget.</p>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Öka synligheten för din videoannons</h2>



<p>Vad kan du göra för att din annons ska nå dina uppsatta KPI:er ännu bättre?</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Definiera ett tydligt syfte och mål med marknadsföringen</h3>



<p>Du bör alltid ha ett tydligt syfte med din YouTube-annonsering och sätta upp tydliga mål. YouTube-annonser är vanligtvis bättre för branding och marknadsföring av varumärken än direktförsäljning.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Sökordsanalys</h3>



<p>Sökordsanalys är den process där du analyserar potentialen för att driva organisk trafik genom olika <a href="https://seo-tips.se/vad-ar-nyckelord/">
  <strong>nyckelord</strong>
</a>. Att göra en sökordsanalys innebär bland annat att du undersöker hur många sökningar dina primära sökord har på Google, vilka relaterade termer och fraser ditt primära sökord har och vilka frågor och fraser som användare ställer på Google för ditt sökord.</p>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large is-resized"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="671" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_128799726-1024x671.webp" alt="Ordet nyckelord är bildat med tärningar med bokstäver. På toppen finns en penna. Tärningarna är på tabeller med data." class="wp-image-1543" style="width:768px;height:503px" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_128799726-980x642.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_128799726-480x315.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<p></p>



<p>Sökordsanalys är alltså en viktig del av en SEO-analys och görs för att planera webbplatsens sökordsmarknadsföring för att bättre förstå användarnas sökbeteende. Gör en sökordsanalys för YouTube, det är det som din video ska baseras på.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Producera en attraktiv video</h3>



<p>Skapa en riktigt bra video som folk faktiskt vill titta på. YouTube upptäcker om din video är populär bland tittarna. Om de flesta människor stänger av sig efter ett par sekunder blir det svårt att <strong>ranka</strong> högt på Google.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Skapa annonser för re-marketing</h3>



<p>YouTube erbjuder re-marketing som är ett mycket kraftfullt verktyg som gör att du kan annonsera till besökare som besökte din webbplats. Om du till exempel driver en e-handelsverksamhet kan du skapa annonser som riktar sig till besökare som har varit inne på din webbplats och tittat på dina produkter.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Innehåll av hög kvalitet</h3>



<p>Att demonstrera dina produkter eller tjänster genom YouTube-annonser och komplettera med ytterligare innehåll på din YouTube-kanal är ett av de bästa sätten du kan nå potentiella kunder och vägleda dem till ett köp. De flesta kunder tittar på YouTube-videor för att undersöka produkter innan de köper dem, så ett bra första intryck kan räcka långt. Se till att innehållet i din video är informativt och användbart för besökaren.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Optimera för sökning</h3>



<p>Se till att kunderna kan söka efter och hitta dina YouTube-videor. Gör <a href="https://www.buzzlemedia.com/blogg/sokordsanalys/">   <strong>sökords analys</strong> </a> och skriv enkla titlar som direkt relaterar till de frågor som människor som är intresserade av din produkt ställer. Eftersom produktvideor och displayannonser vanligtvis används för produktmedvetenhet bör ditt mål vara att bli hittad av intresserade och potentiella kunder på YouTube.</p>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<figure class="wp-block-image size-large is-resized"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="683" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Blodhund-1024x683.webp" alt="Hund som söker i gräset. Symboliska sökmotorer arbetar med att söka." class="wp-image-1438" style="width:768px;height:512px" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Blodhund-980x653.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/Blodhund-480x320.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<div style="height:30px" aria-hidden="true" class="wp-block-spacer"></div>



<p>Optimera din video genom att lägga till dina nyckelord i titeln och beskrivningen. Ett tips här är också att uttala ditt nyckelord tydligt om möjligt, eftersom YouTube transkriberar och plockar upp vad som sägs i din video.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Skapa en community med prenumeranter</h3>



<p>Köp sker inte alltid första gången en besökare ser en annons. Om dina annonser är bra kommer kunderna att tycka om ditt varumärke. Men även bra annonser kanske inte gör din målgrupp redo att köpa. Om de ännu inte är redo att köpa kan du vägleda dem att prenumerera på mer av ditt innehåll på YouTube. Ju mer de ser, desto mer sannolikt är det att de gör ett köp.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Optimera, analysera, upprepa</h3>



<p>För att dra nytta av fördelarna med YouTube-annonsering måste du fortsätta arbeta med att förbättra KPI: er och statistik för din annonsresultat. </p>



<p>Analysera data som tillhandahålls av YouTube Analytics och <a href="https://support.google.com/analytics/answer/12159447?hl=sv&amp;ref_topic=12156336&amp;visit_id=637926270017863339-1306908354&amp;rd=1">   <strong>Google Analytics</strong> </a> och gör ändringar vid behov. För att lyckas med YouTube-annonsering krävs ett engagemang för att optimera prestanda och öka dina färdigheter för att hålla dig uppdaterad med trender och förändringar.</p>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large is-resized"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="683" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_457365862-1024x683.webp" alt="Ett svart förstoringsglas som ligger på flera papper med olika diagram med statistiska data. Analys av webbtrafik är viktigt." class="wp-image-1432" style="width:768px;height:512px" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_457365862-980x653.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/01/AdobeStock_457365862-480x320.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /></figure>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Sammanfattning</h2>



<p>Annonsering på YouTube är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till en publik. Men det finns nästan obegränsade möjligheter att annonsera i sociala medier. Du måste ständigt experimentera och komma ihåg att innehåll som fungerar idag kanske inte fungerar lika bra imorgon.</p>



<p>Kom ihåg att om ingen ser ditt videoinnehåll kommer det inte att göra någon nytta. Gör allt du kan för att optimera det videoinnehåll du redan har.</p>



<p>Video feed-annonser är ett utmärkt annonsformat för att optimera synligheten för ditt videomaterial, särskilt om du vill optimera din kampanj för en produkt eller ditt varumärke.</p></div>
			</div>
			</div>			
				
				
				
				
			</div>		
				
				
			</div><p>The post <a href="https://ollemarketing.com/sv/annonsering-av-youtube-video/">YouTube video annonsering</a> appeared first on <a href="https://ollemarketing.com/sv/">Olle Marketing AB</a>.</p>
]]></content:encoded>
					
		
		
			</item>
		<item>
		<title>AdRank sänker dina annonskostnader</title>
		<link>https://ollemarketing.com/sv/adrank-sanker-dina-annonskostnader/</link>
					<comments>https://ollemarketing.com/sv/adrank-sanker-dina-annonskostnader/#respond</comments>
		
		<dc:creator><![CDATA[Olle]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 17 Feb 2023 14:02:56 +0000</pubDate>
				<category><![CDATA[Digital marketing]]></category>
		<category><![CDATA[SEM]]></category>
		<category><![CDATA[SEO]]></category>
		<guid isPermaLink="false">https://ollemarketing.com/adrank-sanker-dina-annonskostnader/</guid>

					<description><![CDATA[<p>Sänk kostnaden för dina sponsrade annonser med AdRank. Vår guide förklarar vad det är och hur det fungerar för att förbättra annonsrelevans och prestanda.</p>
<p>The post <a href="https://ollemarketing.com/sv/adrank-sanker-dina-annonskostnader/">AdRank sänker dina annonskostnader</a> appeared first on <a href="https://ollemarketing.com/sv/">Olle Marketing AB</a>.</p>
]]></description>
										<content:encoded><![CDATA[
<h2 class="wp-block-heading">Vad är AdRank</h2>



<p>För att avgöra var på Googles sökresultatsida annonsen hamnar (rankas) och hur mycket annonsören betalar varje gång någon klickar på en annons, använder Google något de kallar <a href="https://ollemarketing.com/sv/adrank/">AdRank</a>. Ju högre en annons rankas, desto högre position visas annonsen på sökresultatsidan.</p>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Parametrar som påverkar AdRank</h2>



<p>Följande parametrar påverkar hur AdRank kommer att bestämmas:</p>



<ul class="wp-block-list">
<li>Högsta belopp som annonsören är villig att betala för ett klick</li>



<li>Annonsens kvalitetspoäng</li>



<li>Förlängningar i annonsen</li>
</ul>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="98" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank1-1024x98.webp" alt="" class="wp-image-299435" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank1-980x94.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank1-480x46.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /><figcaption class="wp-element-caption"><em>Bild 1. Parametrar som påverkar AdRank</em></figcaption></figure>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Högsta bud</h3>



<p>Maxbudet motsvarar hur mycket annonsören kan tänka sig att betala för att ett visst sökord / en viss sökordsfras skall leda till att en annons visas och att någon sedan klickar på annonsen.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Kvalitetspoäng</h3>



<p><strong>Kvalitetspoängen</strong> bestäms på en skala från 1 till 10, där tio betyder att annonsen är extremt relevant. Se avsnittet längre ner om kvalitetspoäng.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Annonstillägg</h3>



<p><strong>Annonstillägg</strong> lägger till ytterligare information om företaget i brödtexten i textannonsen. Det kan t.ex. vara mer information om produkten, inklusive produktnyheter, relevanta länkar och priser. Det kan också vara information om företaget.</p>



<p>Google Ads tillägg gör annonser mer informativa och hjälper sökare att fatta beslut. Annonsförlängningar förstärker argumenten för besökaren varför hon ska klicka på annonsen. Den större storleken på tillägg i SERP gör dem mer effektiva.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Integritetspolicy</h3>



<p>En fjärde faktor som också bidrar till AdRank (visas inte i bild 1) är om annonsen anger att webbplatsen har en Privacy Policy, Integrity Policy eller liknande. Sådana policyer beskriver hur företaget hanterar personuppgifter, information om GDPR etc.</p>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Parametrar som påverkar kvalitetspoängen</h2>



<p>Ju högre värde på kvalitetspoängen desto mer relevant är annonsen. Ett Quality Score på 10, vilket är det högsta möjliga, uppnås vanligtvis endast för sökord som innehåller annonsörens varumärke.</p>



<p>Följande parametrar påverkar hur kvalitetspoängen bestäms:</p>



<ul class="wp-block-list">
<li>Förväntad klickfrekvens</li>



<li>Relevanta annonser</li>



<li>Användbar och relevant landningssida</li>
</ul>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="98" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank2-1024x98.webp" alt="" class="wp-image-299436" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank2-980x94.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank2-480x46.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /><figcaption class="wp-element-caption"><em>Bild 2. Parametrar som påverkar kvalitetspoängen</em></figcaption></figure>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Förväntad klickfrekvens</h3>



<p>Förväntad klickfrekvens. Denna förväntan baseras på historiska data som innehas av Google som hänför sig till den specifika annonsen i fråga. Click Through Rate CTR beräknas genom att ta antalet klick på annonsen dividerat med antalet gånger annonsen har visats för de som söker på nyckelord som är kopplade till annonsen i procent. Annonsen har t.ex. visats 1000 gånger, klickats på 100 gånger 100/1000 i procent = 10% klickfrekvens.</p>



<p>Eftersom Google strävar efter relevans används klickfrekvensen som ett kvalitetsmått. Ju större andel som klickar på annonsen, desto mer relevant anser Google att användarna uppfattar annonsen.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Relevanta annonser</h3>



<p>Google belönar de annonsörer som erbjuder relevanta annonser till sina sökare genom att visa dem på högre positioner till ett billigare klickpris. Ju &#8221;bättre&#8221; en annons uppfyller en besökares förväntningar på vad hon letar efter, desto nöjdare är användaren. Ju mer relevant och användbar annonsen är, baserat på angivna sökord, desto bättre kvalitetspoäng.</p>



<p></p>



<h3 class="wp-block-heading">Användbar landningssida</h3>



<p>Ju högre <strong>användbarhet</strong> och <strong>relevans</strong> besökaren anser att landningssidan har, baserat på de sökord hon använde, desto högre kvalitetspoäng uppnås.</p>



<p></p>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Hur hög AdRank minskar annonsutgifterna</h2>



<p>Ju mer energi annonsören har lagt på att arbeta med AdRank och dess parametrar, desto effektivare och billigare kan annonseringen bli. Bild 3 visar ett fiktivt exempel på hur AdRank påverkar klickpris och annonsposition.</p>



<p></p>



<figure class="wp-block-image size-large is-resized"><img loading="lazy" decoding="async" width="1024" height="238" src="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank-3-1024x238.webp" alt="" class="wp-image-299437" style="width:823px;height:191px" srcset="https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank-3-980x228.webp 980w, https://ollemarketing.com/wp-content/uploads/2023/02/Adrank-3-480x112.webp 480w" sizes="(min-width: 0px) and (max-width: 480px) 480px, (min-width: 481px) and (max-width: 980px) 980px, (min-width: 981px) 1024px, 100vw" /><figcaption class="wp-element-caption"><em>Bild 3. AdRank påverkar klickpris och rankingposition på SERP &#8211; fiktiva siffror</em></figcaption></figure>



<p></p>



<h2 class="wp-block-heading">Slutsats</h2>



<p>Att förstå AdRank, dess ingående parametrar och arbeta med dessa ger stora möjligheter till högre ranking och lägre kostnader för annonsering.</p>



<p></p>
<p>The post <a href="https://ollemarketing.com/sv/adrank-sanker-dina-annonskostnader/">AdRank sänker dina annonskostnader</a> appeared first on <a href="https://ollemarketing.com/sv/">Olle Marketing AB</a>.</p>
]]></content:encoded>
					
					<wfw:commentRss>https://ollemarketing.com/sv/adrank-sanker-dina-annonskostnader/feed/</wfw:commentRss>
			<slash:comments>0</slash:comments>
		
		
			</item>
	</channel>
</rss>
